Eten bestellen in tijden van corona: wat is er veranderd?
Voor de horeca is er de afgelopen maanden enorm veel veranderd. Waar ze aan het begin van het jaar nog vol enthousiasme een nieuw (en winstgevend) jaar tegemoet zagen, is die hoop voor veel kleine ondernemers inmiddels vervlogen. Wekenlang moesten zij hun restaurants sluiten. Hierdoor zijn veel ondernemers genoodzaakt geweest om creatieve oplossingen te bedenken. Zo begonnen veel horecaondernemers met het opstarten van een bezorgservice.
Zelfs nu de horeca onder strenge maatregelen weer open mag, zullen zij nog steeds niet de volledige capaciteit van hun restaurant kunnen benutten. Daarom is het juist nu zo belangrijk om de horecagelegenheden bij jou in de buurt een hart onder de riem te steken en wat te bestellen. Maar wat is er precies veranderd in tijden van corona? Is een makkelijke maaltijd voor 1 persoon nog wel zo eenvoudig te bestellen? Waar moet je rekening mee houden?
Stijging van 20 procent bij bezorgplatforms
Meer dan ooit hebben horecaondernemers zich bij een bezorgplatform laten inschrijven. Uit onderzoek blijkt dat er in korte tijd een stijging van 20 procent gezien is. En dat is goed nieuws voor jou, want hierdoor is het aanbod vele malen groter geworden. Zelfs in de kleinste dorpjes is het aantal keuzes enorm gestegen.
Betekent dit echter dat alle bezorgplatforms binnenlopen? Helaas niet. De pandemie heeft namelijk ook een enorme klap aan onze economie gegeven. Mensen voelen zich onzeker over hun financiële situatie. Maken zich zorgen over de toekomst. En daardoor zullen ze sneller geneigd zijn om zelf met een pakje en een zakje aan de slag te gaan. Alles om kosten te besparen.
Ben jij echter minder hard getroffen door de crisis en vind je een makkelijke maaltijd zeker het geld waard? Stel dan gerust de vraag: ‘wat eten we vanavond bij butlon?’ Zo steun je niet alleen de horecaondernemers, maar hoef je zelf ook de drukte van de supermarkt niet op te zoeken. Win-win!
Contactloos bezorgen
Alle bezorgers in Nederland doen tegenwoordig aan contactloos bezorgen. Je hebt die term vast wel vaker voorbij zien komen. Maar wat houdt dit precies in?
Wanneer je nog niet eerder voor online eten bestellen hebt gekozen tijdens deze pandemie weet je waarschijnlijk niet wat je te wachten staat. Laten we je allereerst geruststellen: in principe is er aan het gemak en eenvoud niets veranderd. Wel moeten de bezorgers – en jij dus ook – zich aan bepaalde regels houden. Zo mogen zij niet in contact komen met de klant. Dit betekent dat ze bij het afleveren van de bestelling de tasjes bij de deur zetten, op de bel drukken en vervolgens snel achteruit stappen. Ze blijven minimaal op 1,5 meter afstand terwijl jij de tasjes pakt en de bestelling eventueel controleert.
Ook met afrekenen gaat het net een beetje anders. De meeste restaurants nemen tegenwoordig geen contant geld meer aan. Dit betekent dat je bij eten bestellen Amsterdam noord de bestelling online betaalt. Bij sommige bezorgplatforms is het ook mogelijk om een kleine fooi toe te voegen aan de bestelling, zodat je de bezorger toch nog wat extra’s kunt geven.
Wil je toch contant betalen? Dan moet je dit geld – opnieuw contactloos – gepast geven. Zo is er een minder grote wisselwerking tussen contant geld, waardoor het virus zich mogelijk sneller kan verspreiden. Vervolgens neem je de maaltijden aan en kan je thuis heerlijk gaan smullen. Een beetje anders en toch hetzelfde!